کد مطلب:43072
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
تفسير فراز 12 تا آخر خطبة 79 كه امام علي برخي از آموزشهاي «نجوم» را مورد تأييد قرار ميدهد، چيست؟
[اي مردم، بپرهيزيد از آموزش نجوم (براي حكم در سرنوشت مردم) مگر به عنوان وسيلهاي براي سمتيابي در خشكي و يا در دريا، زيرا علم نجوم انسان را به كهانت ميكشاند و منجم مانند كاهن است و كاهن مانند ساحر و ساحر مانند كافر و كافر در آتش است. حركت كنيد به نام خدا].
علم هيئت بلي، و اما نسبت دادن حوادث و سرنوشت مردم به ستارگان، نه، هرگز.
آيات قرآني در تحريك و تشويق مردم به فراگيري علوم مربوط به كرات آسماني و فضا فراوان است و هيچگونه ترديدي در اين نيست كه علوم مزبوره در حقيقت شناختهاي ما را دربارة آيات خداوندي در اين كيهان بزرگ وسعت و كمال ميبخشد و همچنين قطعي است كه استخراج احكام مربوط به سرنوشت انسانها از ستارگان، خرافاتي است كه اسلام با كمال جديت با آنها به مبارزه برخاسته است. اين مبارزه در جملات اميرالمؤمنين عليهالسلام كه ما در اين صفحات تفسير ميكنيم به حد اعلاي خود رسيده است. در اينجا حتي آموزش احكام نجومي ممنوع اعلام شده است، مخصوصاً بانظر به اينكه علم به يك عده مسائل غالباً براي نفوس ضعيف موجب اعتقاد ميگردد.
اين اعتقاد ناشي از تلقين صحت مبادي و اصول آن علم به خويشتن ميگردد و انسان بدون اينكه متوجه شود، فرا گرفتههاي خود را به عنوان واقعيات ميپذيرد! لذا اميرالمؤمنين(ع) حتي از آموزش مسائل مربوط به احكام نجومي نهي فرموده است. ولي يك مسئله در اين مبحث وجود دارد كه تذكر به آن لازم است و آن اينست كه اگر آموزش احكام نجومي وسيلهاي براي انتقاد و اثبات خرافات بودن آنها بوده باشد، چنانكه در آموزش سحر گفته شده است، ممنوع نميباشد. سپس اميرالمؤمنين(ع) شناخت ستارهها و حركات و موقعيتهاي آنها را براي استفاده در خشكي و دريا از ممنوعيت استثناء فرموده و آن را تجويز ميفرمايد. البته مسلم است كه با نظر به ديگر منابع اسلامي اين استثناء بيان بعضي از مصاديق معقول و قابل استفاده از ستارهشناسي است و لذا نبايد فائدة مشروع ستارهشناسي را در سير و سمتيابي در خشكي و دريا منحصر نمود.
سپس اميرالمؤمنين سپاهيان را دستور به حركت داده و ميفرمايد با تكيه به خدا و با تبرك به نام خدا حركت كنيد و خرافاتي را كه اين منجم گفت مورد اعتنا قرار ندهيد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 11
آية الله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.